Friday, April 1, 2011

Jumaat, Birthday Adawiyah II.

Petang, rasa lapar sangat sebab tak makan daripada pagi. Jadi, macam biasa, Ashraf yang akan aku cari dulu sebab aku selesa dengan dia. Hahaha.... Sebenarnya nak ajak Fatihah (Che Ah) sekali sebab hari tu, dia cakap, dia nak keluarkan duit jugak. Tapi, bila cari Che Ah di kelas, dia sibuk buat latihan Matematik Moden sebab malam ni ada ujian Matematik untuk semua tingkatan 4. Hahaha... Kalau ada ujian, baru la sibuk nak pulun buat latihan ye... Tapi Che Ah bagi tau, dia dah keluarkan duit dah beberapa hari lepas. Jadi aku pun keluar dengan Ashraf & Aiman je. Sebab Aiman nak ke ATM untuk keluarkan duit.

Dalam kereta, Ashraf sibuk mintak nak ke Kuala Kangsar. Takde maknanya lah nak ke Kuala Kangsar. Lagi pun esok aku dah janji dengan Nadia dan Mimi nak ke Kuala pukul 9.30 pagi. Takkan la sampai dua kali nak ke Kuala. Bukannya dekat pun. Akhirnya, kami ke pekan koboi Lenggong je untuk keluarkan duit Aiman (ATM BSN) dan pergi MAKAN (sebab utama aku keluar) di Dataran Lenggong. Macam biasa, Pejo Corner tempat kami lepak. Aku pesan Nasi goreng cili padi dan budak berdua tu Nasi Goreng Ayam.

Ada satu scene kelakar terjadi masa Aiman keluarkan duit dari ATM tadi. Alkisahnya, aku parking kereta bersebelahan dengan MyVi lain. Aku rasa bukan warna Ivory White macam aku punya. Warna MyVi tu Pearl White Special Metallic rasanya. Masa sampai depan BSN tu, Ashraf & Aiman keluar berdua untuk ke ATM. Aku tunggu je dalam kereta. Yang lawaknya tu, lepas selesai urusan di ATM mereka dengan selambanya melulu ke MyVi di sebelah kereta aku. Aku pun mula la buat muka pelik. Cermin aku pulak tinted sikit. Budak berdua tu langsung tak toleh kt aku pulak tu. Lepas tu, dengan penuh keyakinan, Ashraf pegang pemegang pintu kereta tu dan nak tarik untuk buka pintu, tapi tak boleh buka sebab berkunci. Aiman pun sama. Nak cuba buka pintu belakang tapi tak boleh. Hahahaha!!!! Aku pun saja perhati, nak tengok mereka perasan ke tidak, yang mereka dah tersilap kereta. Beberapa saat berlalu, mereka masih tak perasan lagi tu bukan lah kereta cikgu mereka. Dok tunggu kt luar kereta tunggu aku unlock dan dengan harapan mereka boleh la masuk. Aku yang perhatikan dari kereta aku ni pun kesian, turunkan cermin kereta dan panggil mereka berdua. Lepas tu... Memang boleh dibayangkan la apa yang terjadi... Aku nak gelak guling2 kat situ. Hahaha!!!!

Kebetulan ada seorang pak cik dalam kedai barangan elektrik berdekatan dengan tempat aku letak kereta tu. Pak cik tu terus macam nak keluar kedai nak pergi ke arah MyVi tu. Aku rasa la dia tuan punya MyVi Pearl White tu. Hahaha... Mesti dia cuak tengok ada dua orang budak lelaki belasan tahun cuba nak buka kereta dia. Kahkahkah!!! Mesti dia ingatkan pencuri kereta. Hahaha!!!!! Serius aku rasa nak gelak lagi sekarang ni. Yang Si Ashraf & Aiman, muka dah malu + bengang. Masuk2 je kereta aku, terus ketawa sebab malu dah tersilap kereta. Hahaha!!!! Aku lagi la. Memang tak boleh nak tahan ketawa lagi. Kelakar2~~~~

Ashraf: "Teacher ni... Dah tau kitorang tersilap kereta, bukannya nak panggil awal2. Kan dah malu...", sambil ketawa.

Aku: "Saje je nak kenekan awak. Ape la awak ni. Macam mana la boleh tersilap kereta," sambil cakap dalam hati, tentu2 warna cat lain. Hahaha....

Lepas habis makan di Pejo Corner, kami balik ke maktab. Tapi aku tak terus masuk ke rumah, sebaliknya aku ke Dewan Selera. Saja nak tengok apa menu pelajar hari ni. Pergi dekat meja yang ada Nisa dan Fatin. Free2 mereka kene bebel dengan aku sebab makan tak habis. Membazir je... Aku cakap, nasib la... Tak boleh tengok ABPBH Sabtu ni... Sape suruh makan tak habis. Hahaha...

Lepas tu, pergi meja lain pulak. Ada Adha, Alif Aiman, Alif Akram dan Yunus. Yunus ntah sibuk lukis ape entah. Baik la naik surau, baca Ma'thurat. Yunus tersengih-sengih dengar aku membebel. Masa tu Adha belum habis makan lagi. Aku pun sembang-sembang dengan mereka berempat. Aku tengok ada buku atas meja sebelah Adha. Nak tergelak aku tengok buku tu. Macam-macam la Adha ni. Tapi dalam hati, sangat kagum. Adha memang pelajar cerdas pintar. Buku tu penuh dengan lukisan, lakaran dan catatan seperti seorang jurutera sedangkan Adha baru tingkatan 2. Aku tanya, Adha, awak memang minat nak jadi jurutera ke?

Adha: "Erm... Saya minat rekacipta cikgu. Saya cuka reka macam-macam."

Alif Akram menyampuk: "Ha'ah tau Teacher. Adha ada macam-macam kt rumah die. Litmus paper pun ade."

Aku: "Ha? Macam mane awak ada semua tu Adha?"

Adha: "Atok saya dulu ada kedai stationery. Tapi dia dah tutup sebab takde orang nak tolong dia uruskan kedai tu. So, lebihan barang2 tu, dia simpan la. Macam2 ada. Magnifying glass, pensel, pen, semua la.. Alat-alat makmal pun ada. Dia simpan dalam stor kt rumah dia. Dia cakap dengan saya, kalau nak, ambik je..." Sambil makan, dan menahan kepedasan, Adha terpaksa jawab jugak soalan aku. Hehehe...

Aku: "Wah!!!! Bestnye!!!! Kenape la atok awak tutup kedai tu. Sayangnye...."

Yunus: "Ha Teacher....," Sambil buat muka nak kenakan aku... "Teacher nak beli la tu~~~"

Aku: "Eeei... mane ade.... Habis tu, Adha, sekarang atok awak tak buat ape2 la?"

Adha: "Ada.. Dia bukak stesen minyak mini kt kampung."

Aku: "O ye ke? Kampung awak kt mane?"

Adha: "Parit.."

Aku: "Ooo.... "

Aku kembali membelek buku Adha; "Bestla buku awak ni. Dah macam McGyver la pulak. Tapi kenapa pakai serbuk paprika ni untuk detect sentuhan? Kan boleh pakai serbuk lain. Ish awak ni... Paprika untuk makan la... Ade pulak guna untuk penyiasatan." Saje aku provok Adha.

Adha: "Dah itu je serbuk berwarna yang saya ada...," sambil buat muka kesian.

Aku: "Hahaha.... Takpe... Boleh je cari serbuk lain," sambil menghadiahkan senyuman pada Adha.

Aku doakan agar Adha terus berjaya dalam bidang yang diminatinya selaras dengan hasrat Negarawan ulung, Tun. Dr. M agar rakyat Malaysia mampu untuk menjadi negera pengeluar dan pencipta, bukan lagi negara pengguna semata2. Ya Allah... Bantulah Adha, Yunus, Alif Akram dan Alif Aiman agar menjadi Islam dan Melayu yang cemerlang dunia dan akhirat. Amin Ya Allah....

No comments: