Friday, April 1, 2011

Jumaat, Birthday Adawiyah.

Ya Allah.... Peningnya kepala hari ni. Allahu akbar. Berikanlah aku kesabaran. Allahuakbar....
Dari pagi tak makan apa2. Sibuk dengan SPMa. Then, terus je perjumpaan dengan Pengetua. Lepas tu, ke makmal. Buat 'Water Electrolysis' dengan kelas 2 Epsilon. Kesian mereka. Tak tau kenapa aku moody hari ni. Mungkin sebab tension tengok meja kerja aku dah tak macam rupa meja. Serabut, tahap maksimum punya. Ni semua gara-gara Pandu Puteri 'yang bestnyeeeeerrrrr' tu. Huh....

Masuk-masuk kelas je, dengan muka yang tak ceria, terus suruh pelajar pergi makmal. Serius aku macam tak bermaya sangat hari ni. Jadi, bila ada je yang tak kena di mata, terus la rasa nak marah.

Kain samping untuk dipakai. Bukan diletakkan di atas meja. Bila dah bersepah macam tu, memang la saja mengundang kemarahan. Lebih-lebih lagi masa perjumpaan guru2 dan Pengetua tadi, En. Riduan dah komen tentang pakaian pelajar lelaki semasa hari Jumaat. Ada yang tak pakai samping. Ada yang tak pakai songkok. Jadi memang terus la aku tegur pelajar bila ada yang tidak pakai uniform lengkap.

Water electrolysis untuk kelas 204 tadi tak dapat diselesaikan dengan pengujian gas hidrogen & oksigen. Sebab kesuntukan masa. Masa kelas mula tadi pun, masing-masing terpinga-pinga. Silap aku jugak. Aku yang tengah moody tadi terus arahkan pelajar set-up sendiri radas untuk jalankan electrolysis tu tanpa aku memberikan apa-apa panduan. Rasa bersalah pulak sekarang. Tapi tadi, aku cuba set-up sendiri set eletctrolysis aku. Alhamdulillah menjadi jugak walaupun setelah melakukan beberapa pengubahsuaian pada voltan dan juga isipadu asid sulfurik cair.

Pelajar-pelajar dalam kumpulan yang lain, sibuk datang ke meja kumpulan depan ( tempat aku set-up set aku sendiri) untuk melihat bagaimana susunan radas electrolysis tersebut. Ape la aku ni... Tak patut buat mereka terbiar macam tu. Tapi, bila aku fikir-fikir balik, ada baiknya. Itulah namanya Constructivism. Pelajar membina sendiri konsep mereka berdasarkan aktiviti dan pemerhatian. Yes... PEMERHATIAN! Walaupun dalam keadaan aku yang moody, Allah tolong jugak aku dan para pelajar untuk mendalami ilmu-Nya. Alhamdulillah... Maha Suci Allah yang telah membantu hambanya yang penuh dengan segala kekurangan ini.

Masa berlalu dengan begitu cepat. Kelas 204 perlu meninggalkan makmal untuk ke bengkel Kemahiran Hidup. Sayang... Mereka tidak dapat menguji kehadiran gas yang terkumpul di kedua-dua Anode & Cathode. Electrolysis berjalan dengan kadar yang perlahan. Hmm... Takpe lah... Harap-harap boleh buat lagi minggu depan.

Pukul 12.05 pm pulak, ke makmal lagi dengan kelas 205. Dah lama tak datang kelas Gamma awal-awal. Cuma tadi datang awal sebab nak buat aktiviti Electrolysis tu. Takut tak cukup masa. Hehe....

205 amat beruntung kerana dapat menguji kehadiran gas hidrogen dengan menggunakan kayu uji berbara. Itu pun hasil electrolysis kelas 204 tadi. Jadi, secara kesimpulannya, 204 memulakan electrolysis dengan ditamatkan oleh kelas 205.

Nota: Zainal & Alham diminta berdiri hingga habis waktu kerana tidak memakai baju Melayu pada hari ini. Sekian.

2 comments:

Ismail aka Pak Mail said...

LumutHijau,

'Anode & Cathode'

Bukan si Enot & si Ketot ke??

Ha....ha.....ha.... gurau aje....

LumutHijau said...

Hahaha.... Tu la... Budak-budak tu pun, masa pertama kali dengar perkataan tu pun ketawa je. Sebab bunyi pun mcm Enot dan Ketot. Hahaha....