Friday, April 22, 2011

Rumah oh rumah....

Aku tak tau lah adakah keputusan aku untuk membeli rumah ni, satu keputusan yang betul atau tidak. Berdasarkan prestasi hubungan aku dengan Pencipta yang agak tak membantu, aku takut, keputusan aku ni merupakan keputusan yang merugikan. Tapi, Uncle Zayin dan mak cik cakap, even ada la jugak beberapa orang cakap, bagus beli rumah masa muda2 ni. Cuma kedudukan kewangan je la yang tak berapa nak ok.

Harga rumah RM 173,880. Double-storey terrace di Kuala Kangsar. Buat home loan RM 160,000. Macam biasa, pembeli kena la bayar 10% dari harga rumah. Banyak tu.... RM 17,388! Lalu, aku pun buat personal loan dengan Bank Islam dan keluarkan semua duit KWSP dari akaun 2 untuk menampung bayaran pendahuluan 10% tersebut.

Sebagai pembeli rumah yang langsung tak ada pengalaman, (gila aku ni. Memang buat kerja gila), aku terlepas pandang dengan kos guaman untuk penyediaan Perjanjian Jual Beli Rumah. Tiba-tiba, petang ini, aku terima surat daripada pihak peguam yang dilantik oleh pihak pemaju meminta aku membayar yuran guaman sebanyak RM4508! Hmm... Kenapa la tak cakap awal2, wahai VillaWorld. Kalau tak, boleh la aku buat personal loan yang boleh menampung semua termasuk kos guaman tadi. Hadoi....

So... Sekarang ni memang blur. Tak tau nak buat apa. Kalau terpaksa tukar personal loan plan tu, tukar je lah. Ok... Sabar. Relaks. Jangan gelabah. Everything will be fine.

Dan petang ni, pendek kata minggu ni, adalah minggu yang yang agak teruk sebab maktab ni dilanda masalah bekalan air. Apa la masalah dengan Lembaga Air Perak ni. Sejak aku duduk sini dari tahun 2009, ada je masalah air. Tapi kali ni memang teruk la. Mujur la aku duduk sorang. Jadi, dua tangki yang ada di rumah tu, boleh la menampung keperluan air aku untuk beberapa hari sementara menunggu bekalan air pulih.

2 comments:

LumutHijau said...

Baru call Abang. Dia kata, ok... Bagus beli rumah... Hmm...

Ismail aka Pak Mail said...

PakMail juga setuju seperti abang saudari. Semasa muda ni, ada peluang beli rumah, ambil peluang itu. RM160 boleh sangatlah tu. Harga rumah biasanya tidak turun.